Maße

Dm cavea 100 m

Beschreibung

Das Theater steht in engem architektonischem Zusammenhang mit dem Heiligtum der Nortia und wird in augusteische Zeit datiert. 

Literatur

Öffnet externen Link in neuem FensterH. Nissen, Italische Landeskunde 2 (Berlin 1902) 396.

H. von Hesberg, Publica Magnificentia, JdI 107, 1992, 136.

P. Ciancio Rossetto – G. Pisani Sartorio (Hrsg.), Teatri greci e romani alle origini del linguaggio rappresentato, II (Rom 1996) 43.

L. Quilici - S. Quilici Gigli (Hrsg.), Città dell'Umbria, Città Romane 3 (Rom 2002) 110-112.

G. Tosi, Edifice per spettacoli nell'Italia romana (Rom 2003) 362 f. Taf. VIII Abb. 24.

F. Sear, Roman Theatres. An Architectural Study. Oxford Monographs in Classical Archaeology (Oxford 2006) 160.

weblinks:

Öffnet externen Link in neuem Fensterwikipedia

Veranstaltungen

Verordnung Kaiser Konstantins mit Erwähnung von ludi scaenici, CIL XI 5265; ILS 705 (p. 172); AE 1967, 112; AE 1994, 584; AE 2001, 926; AE 2002, 442:

E(xemplum) s(acri) r(escripti)
Imp(erator) Caes(ar) Fl(avius) Constantinus
Max(imus) Germ(anicus) Sarm(aticus) Got(hicus) Victor
triump(hator) Aug(ustus) et Fl(avius) Constantinus
et Fl(avius) Iul(ius) Constantius et Fl(avius)
Constans omnia quidem quae humani gene-
ris societate(m) tuentur pervigilium cu-
rarum cogitatione conplectimur sed pro-
visionum nostrarum opus maximum
est ut universae urbes quas in luminibus provin-
ciarum hac regionum omnium species et forma dis-
tinguitur non modo dignitate(m) pristinam teneant
sed etiam ad meliorem statum beneficentiae nos-
trae munere provehantur cum igitur ita vos Tusci-
ae adsereretis esse coniunctos ut in istituto
consuetudinis priscae per singulas annorum vi-
ces [a]dque praedictis sacerdotes creentur
qui aput Vulsinios Tusciae civitate(m) ludos
sc(a)enicos et gladiatorum munus exhibeant
sed propter ardua montium et difficultates iti-
nerum saltuosa(s) inpendio posceretis ut indultore
medio sacerdoti vestro ob editiones cele-
brandas Vulsinios pergere necesse non esset
scilicet ut civitati cui nunc Hispellum nomen
est quamque Flaminiae viae confinem adque con-
tinuam esse memoratis de nostro cognomine
nomen daremus in qua templum Flaviae gentis
opere magnifico nimirum pro amplitudinem
nuncupationis exsurgere(t) ibidemque his
sacerdos quem anniversaria vice Umbria de-
disset spectaculum tam scaenicorum ludorum
quam gladiatorii muneris exhibere(t) manente
per Tuscia(m) ea consuetudine ut indidem cre-
atus sacerdos aput Vulsinios ut solebat
editionum antedictarum spectacula fre-
quentare(t) praecationi hac desiderio vestro
facilis accessit noster adsensus nam civi-
tati Hispello aeternum vocabulum nomenq(ue)
venerandum de nostra nuncipatione conces-
simus scilicet ut in posterum praedicta urbs
Flavia Constans vocetur in cuius gremio
aedem quoque Flaviae hoc est nostrae gen-
tis ut desideratis magnifico opere perfici
volumus ea observatione perscripta ne ae-
dis nostro nomini dedicata cuiusquam con-
tagios(a)e superstitionis fraudibus polluatur
consequenter etiam editionum in prae-
dicta civitate exhibendarum vobis
licentiam dedimus scilicet ut sicuti
dictum est per vices temporis sollem-
nitas editionum Vulsinios quoque non de-
serat ubi creati(s) e Tuscia sacerdotibus memo-
rata celebrita exhibenda est ita quippe nec
veteribus institutis plurimum videbitur
derogatum et vos qui ob praedictas causas
nobis supplices extitistis ea quae inpen-
io postulastis impetrata esse gaude-
bitis 

Literatur: Th. Mommsen, Epigraphische Analekten Nr. 9: Inschrift aus Hispellum, Berichte über die Verhandlungen der Königl.-Sächsischen Gesellschaft der Wissenschaften, Philologisch-Historische Klasse, 2 (Leipzig 1850) = Th. Mommsen. Gesammelte Schriften VIII 1, Epigraphische und numismatische Schriften (Berlin 1913; ND 1965) 24-45; A. Piganiol, Notes epigraphiques: Le rescrit d'Hispellum, REA 31, 1929, 1139-141; Öffnet externen Link in neuem FensterJ. Gascou, Le rescrit d'Hispellum, MEFRA 79, 1967, 609-659; G.L. Gregori, Epigrafia anfiteatrale dell’Occidente Romano II. Regiones Italiae VI-XI, Vetera. Ricerche di storia epigrafia e antichità, 4 (Rom 1989) 39-42 Nr. 20 Taf. IX 2; G. Forni, Flavia Constans Hispellum, in: L’Umbria meridionale fra tardoantico ed altomedioevo. Atti del convegno di studio, Acquasparta 6-7 maggio 1989 (Perugia 1991) 401-406; K. Tabata, The date and the setting of the Constantinian inscription of Hispellum, Studi classici e orientali 45, 1997, 369-410; L. Sensi, Sul luogo del ritrovamento del rescritto constantiano di Spello, Atti dell’Accademia romanistica costantiniana. XII Convegno internazionale in onore di Manlio Sargenti 12 (Neapel 1998) 457-477; F. Coarelli, Il rescritto di Spello e il santuario etnico degli Umbria, in: Umbria cristiana dalla diffusione del culto al culto dei santi (secc. IV-X), atti del XV Congresso internazionale di studi sull’alto Medioevo, Spoleto, 23-28 ottobre 2000 - Centro italiano di studi sull’alto Medioevo (Spoleto 2001) 39-51; M. Clauss, Kein Aberglaube in Hispellum, Klio 93, 2011, 429-445 (Öffnet externen Link in neuem Fensterabstract); M. Girardet, Das Verbot von 'betrügerischen Machenschaften' beim Kaiserkult in Hispellum (CIL XI 5265/ILS 705), ZPE 182, 2012, 297; A. Puk, Das römische Spielewesen in der Spätantike, Millennium-Studien, 48 (Berlin - Boston 2014) 247 Anm. 106.

Ehreninschrift für C. Matrinius Aurelius, Veranstalter von Theateraufführungen, CIL XI 5283:

C(aio) Matrinio Aurellio
C(ai) f(ilio) Antonino v(iro) p(erfectissimo)
coronato Tusc(iae) et Umb(riae)
pont(ifici) gentis Flaviae
abundantissimi muneris sed et
praecipuae laetitiae theatralis editori
aedili quaestori duumviro
iterum q(uin)q(uennali) i(ure) d(icundo) huius splendissimae
coloniae curatori r(ei) p(ublicae) eiusdem
colon(iae) et primo principali ob meritum
benevolentiae eius erga se
ple]bs omnis urbana Flaviae
Constantis patrono
dignissimo

Lit.:   A. Puk, Das römische Spielewesen in der Spätantike, Millennium-Studien, 48 (Berlin - Boston 2014) 247 Anm. 6.